nyhetsbrev

Amedia SMB

Vær synlig – ha et annonsebudsjett

Amedia - lokale aviser i de tusen hjem, gjennom generasjoner

Hand, Organ

Med over tusen redaksjonelle medarbeidere og 100 lokalaviser over hele landet har vi et klart samfunnsoppdrag: Å knytte lokalsamfunn sammen gjennom pålitelig og relevant journalistikk, og innhold som er viktig for folk. 

Vår omfattende dekning fra nord til sør i hele Norge, og tilstedeværelse i norske hjem, gjør oss til en ideell partner for bedrifter som ønsker å engasjere seg og være synlige i lokalsamfunnet.

Enkel, effektiv og målrettet annonsering 

Markedsføring i medier som folk har tillit til gjør mer enn å bare vise frem annonsene dine. Det bygger også et forhold til forbrukeren. 

Gjennom strategisk og målrettet markedsføring kan du påvirke forbrukernes beslutninger, styrke merkevarebevisstheten, og øke lojaliteten til dine faste kunder. 


For annonsører representerer våre aviser en unik mulighet til å nå ut og skape et langvarig inntrykk. Annonsering i våre aviser er godt for både salget ditt og for merkevaren din.

 
Hvorfor lokalavisen?
Lokalavisene har en unik evne til å skape en sterk forbindelse med sine lesere. De dekker alt fra lokale hendelser til små og store nyheter som berører folks hverdag. Ved å annonsere i lokalaviser kommer din bedrift til å bli sett, og også oppfattet som en viktig del av lokalsamfunnet. Lokalavisen står sterkt som relevant og nyttig i folks liv, og vi stoler på det vi leser der. 

Å være tilstede i lokalavisen gir deg muligheten til å nå ut til et lokalt publikum som kjenner til og verdsetter lokale bedrifter. Annonser som sees lokalt vekker ofte mer tillit enn dem folk ser på sosiale medier og ellers på nett. Lokalavisene oppfattes som mer autentiske og er mer relevante og nærmere det som betyr noe for kundene.

Vi tilbyr dekning over hele landet, for bedrifter av alle størrelser.

Vær synlig – ha et annonsebudsjett

Hva kan vi hjelpe deg med?

Vi i Amedia SMB kan hjelpe deg med annonsering lokalt, regionalt og nasjonalt, i aviser over hele landet. Med oss kan du annonsere både digitalt og i papiravisa.

Vi tilbyr en rekke ulike annonseprodukter, og vi har noe for bedrifter og kampanjer av enhver størrelse og art.

Viktigst av alt er kanskje vår erfaring og kunnskapen vi har om våre lesere. Vi hjelper deg med alt innen annonsering og markedsføring, i tillegg til at vi sørger for at annonsene dine treffer de menneskene du vil nå ut til.


Målgrupper og geografi - vi kjenner våre lesere
Vi kan tilby skreddersydd annonsering som treffer akkurat de kundene du ønsker å nå. Om det er en eller flere spesifikke målgrupper, og om det er konkrete kommuner og områder du vil synes i. Dette gir deg økt treffsikkerhet, og også mer effektiv bruk av markedsføringsbudsjettet ditt.

Grunnen til at vi kjenner våre lesere så godt er aID. aID er Amedias egenutviklede løsning for innlogging i våre nettaviser. Amedias aviser har en høy grad av innloggede lesere, noe som gjør vår målgruppedata mer presis
enn ellers i annonsemarkedet.

Innholdsmarkedsføring som engasjerer
I tillegg til tradisjonell annonsering på papir og på våre digitale flater, tilbyr vi også innholdsmarkedsføring. 

Vi hjelper deg med å fortelle din historie på en måte som kan bygge tillit hos ditt publikum. 

Innholdsmarkedsføring gir deg mulighet til i større grad vise hva som er unikt hos deg. Vi hjelper deg med å fortelle din historie og vise fram din kunnskap og ekspertise. Dette bidrar til å bygge merkevarens troverdighet og styrke dine kunderelasjonene.

Amedias selvbetjente annonseplattform - Vise 

Amedia driver over 100 norske aviser. Våre aviser er blant dem med høyest tillit hos befolkningen og flest innloggede lesere i de digitale utgavene.

 

For oss betyr dette at vi kjenner våre lesere godt. For deg som annonsør innebærer det at du kan målrette annonseringen din hos oss bedre enn du kan hos de fleste andre annonsører på nett. 

 

Samtidig som du kan dra nytte av vår kjennskap til leserne, vil en annonse i våre aviser forbindes med det lokale, nære og kjære. 

 

Folk ser til lokalavisa for å finne ut hva som skjer i den delen av verden som betyr mest for dem, nemlig der de bor.

Våre erfarne medierådgivere hjelper deg
Våre erfarne medierådgivere er viktige ressurser for kunder som ønsker å navigere i vårt brede univers av produkter og aviser. Våre rådgivere har stor kunnskap om både de tradisjonelle og de nyeste mediene, og kan gi innsikt i hvordan disse kan brukes effektivt for å nå ut til riktig publikum.

Medierådgiveren hjelper deg gjerne også med å utforme skreddersydde og langsiktige annonsestrategier. Dette inkluderer valg av riktige aviser eller digitale plattformer innen Amedias nettverk, basert på din spesifikke målgruppe og budskap.

Du er alltid velkommen til å ta kontakt med oss - vi ser frem til å høre fra deg. 

Følg oss gjerne i sosiale medier! 

Kommuniserer du effektiv i markedsføringen din?

Som forbrukere eksponeres vi for mange annonser hver dag. Med et gjennomtenkt design og godt språk vil du skille deg ut i mengden og fange kundenes oppmerksomhet.

Vær synlig – ha et annonsebudsjett

Her er våre 5 beste tips til effektiv annonsering.

1Velg målgruppe

I en annonsetekst bør du alltid definere en klar målgruppe. Hvem snakker du til? Hvilke geografiske og demografiske trekk kjennetegner denne gruppen? 

Et triks er å skrive til noen du kjenner som passer til beskrivelsen. Bruk de samme ordene du ville brukt i en samtale med denne personen. 

I Amedia SMB har vi lang erfaring med å lage annonser rettet mot alle typer bransjer, produkter og tjenester.

2Ha en målsetting

Du må alltid vite hva som er målet med annonsen. Er det å styrke merkevaren? Er det å utløse salg? Eller er det å øke trafikken inn til en spesifikk side?

Hva du ønsker å oppnå og hvor i salgsprosessen målgruppen befinner seg, legger grunnlaget for hvor mange og hvilke ord du skal velge. 

Teksten bør gjenspeile hva målgruppen trenger og hvordan din bedrift kan dekke behovet. Dette kan vi hjelpe deg med!

3Vær tro til merkevaren

Like viktig som at du blir kjent med kundene, er det at kundene blir kjent med deg. En tydelig identitet vil bidra til at kundene raskt forbinder annonsen med dine produkter og tjenester. 

En konsekvent og lojal tilnærming til farger, tekst og bilder, vil gi din bedrift personlighet – samtidig som det skiller deg fra konkurrentene. Det gjør også at kundene husker deg i ettertid. 

Våre grafikere utformer annonser i tråd med eksisterende profil eller hjelper deg med å utarbeide en visuell identitet.

4Fatt deg i korthet

Tenk over hvordan du kan fange målgruppens oppmerksomhet med få ord. Korte setninger og et forståelig språk fungerer bedre enn å forsøke å imponere leseren med tekniske faguttrykk og formuleringer. 

Har du tenkt over hvordan du kan fange målgruppens oppmerksomhet? Vi hjelper deg!


5Vask språket

For å fremstå troverdig, er det viktig med et godt språk. Orddelingsfeil, kommafeil eller andre grammatiske feil tar seg ikke spesielt godt ut i en annonse.

Se på produktet fra leserens ståsted og vær personlig i din annonse. Sammen sørger vi for at den både er fengende og presis!

Hva er en effektiv annonse?

Vær tro mot dine verdier og skap målrettet innhold som treffer både faste og potensielle kunder

I med- og motgangstider er det du som vet best hva markedet trenger og hva din bedrift er god på.

Det er enten du eller din ledergruppe som kan sette fingeren på hva som gjør dere til den beste samarbeidspartneren i din bransje. Det er der du skal legge all din kraft i markedsføringen. Det viktigste er at det du er best på, også er etterspurt i tøffe tider.

Er du en håndverksbedrift? Ha fokus på de mindre jobbene. Henvend deg til Herr og Fru Jensen som vil ha hjelp til å bytte et vindu. Vær tydelig på at dere er konkurransedyktige på pris og at dere velger økonomisk gode løsninger.

Husk at det er “markedets lommebok” som bestemmer hva du bør satse på. Det samme bør være fokuset i dine annonser.

Vision care, Glasses, Forehead, Hair, Smile, Cheek, Eyebrow, Eye, Eyewear, Jaw

Digital annonsering – slik får du mer ut av mindre

Hvem kjøper mine produkter? Hvor holder de til? Hva er de interessert i? Hvordan kan jeg best nå ut med budskapet?

Dette er viktige spørsmål du som bedriftsleder hele tiden må spørre deg.

Ved å definere målgrupper og geografisk nedslagsfelt, vil du kunne få mer ut av mindre når du skal bruke penger til annonsering på digitale plattformer.

Dersom du vet at kundene jobber innenfor et begrenset område, bør du investere i visninger som går mot akkurat det området.

Sørg for at dine annonser er basert på reelle data med høy grad av treffsikkerhet og dokumentert effekt.

Vær synlig – ha et annonsebudsjett

I nedgangstider kjøper forbrukerne det de må ha, ikke det de ønsker seg. Sørg for at ditt firma er synlig i lokalmarkedet med budskap som treffer forbrukerne, og som gjør at de tar seg råd til å kjøpe i nedgangstider. 

Når antall oppdrag blir færre, er det desto viktigere å være synlig. Det er viktig å huske at kunder som vil spare penger tar kontakt med mer enn én leverandør. 

I medgangstider kan det være fristende å si at dere ikke trenger flere henvendelser. Likevel opplever mange at det kan være lurt å være til stede i markedet over tid. Ved å sørge for at din logo og ditt firmanavn er “top of mind”, fremstår du alltid som et naturlig valg.

Det gjør du effektivt ved å annonsere i lokalavisen, som alltid har vært en velfungerende markedsplass. I dag er det her forbrukerne forventer å finne annonser fra aktuelle bransjer.

Sørg for at annonsering er noe du faktisk tar deg råd til. Lag et budsjett. Tenk på det som en investering!

Utnytt “gratis” markedsføring

Det er også mye du kan gjøre for å skape oppmerksomhet rundt din bedrift, uten bruk av høye annonsebudsjetter.

Vær aktiv i debatter. Skriv leserinnlegg, opprett nyhetsbrev eller send ut pressemeldinger til aktuelle nettsteder og lokalaviser.

Del gode råd og erfaringer som kundene dine kan ha nytte av, for eksempel sparetips eller hvordan kutte unødvendige utgifter. Gjør det du kan for å spre det gode budskapet.

Mange oppretter også egne kundeklubber med bonusordninger, for eksempel “hver 5. bilvask gratis”.

Med andre ord - vær kreativ og stå på! Bli best på kundepleie,
og ikke vær redd for å skryte av det!

Knut Hoff Johannesen

Vær synlig – ha et annonsebudsjett