nyhetsbrev

Amedia SMB

Vær tro mot dine verdier og skap målrettet innhold som treffer både faste og potensielle kunder

I med- og motgangstider er det du som vet best hva markedet trenger og hva din bedrift er god på.

Det er enten du eller din ledergruppe som kan sette fingeren på hva som gjør dere til den beste samarbeidspartneren i din bransje. Det er der du skal legge all din kraft i markedsføringen. Det viktigste er at det du er best på, også er etterspurt i tøffe tider.

Er du en håndverksbedrift? Ha fokus på de mindre jobbene. Henvend deg til Herr og Fru Jensen som vil ha hjelp til å bytte et vindu. Vær tydelig på at dere er konkurransedyktige på pris og at dere velger økonomisk gode løsninger.

Husk at det er “markedets lommebok” som bestemmer hva du bør satse på. Det samme bør være fokuset i dine annonser.

Vision care, Glasses, Forehead, Hair, Smile, Cheek, Eyebrow, Eye, Eyewear, Jaw

Digital annonsering – slik får du mer ut av mindre

Hvem kjøper mine produkter? Hvor holder de til? Hva er de interessert i? Hvordan kan jeg best nå ut med budskapet?

Dette er viktige spørsmål du som bedriftsleder hele tiden må spørre deg.

Ved å definere målgrupper og geografisk nedslagsfelt, vil du kunne få mer ut av mindre når du skal bruke penger til annonsering på digitale plattformer.

Dersom du vet at kundene jobber innenfor et begrenset område, bør du investere i visninger som går mot akkurat det området.

Sørg for at dine annonser er basert på reelle data med høy grad av treffsikkerhet og dokumentert effekt.

Vær synlig – ha et annonsebudsjett

I nedgangstider kjøper forbrukerne det de må ha, ikke det de ønsker seg. Sørg for at ditt firma er synlig i lokalmarkedet med budskap som treffer forbrukerne, og som gjør at de tar seg råd til å kjøpe i nedgangstider. 

Når antall oppdrag blir færre, er det desto viktigere å være synlig. Det er viktig å huske at kunder som vil spare penger tar kontakt med mer enn én leverandør. 

I medgangstider kan det være fristende å si at dere ikke trenger flere henvendelser. Likevel opplever mange at det kan være lurt å være til stede i markedet over tid. Ved å sørge for at din logo og ditt firmanavn er “top of mind”, fremstår du alltid som et naturlig valg.

Det gjør du effektivt ved å annonsere i lokalavisen, som alltid har vært en velfungerende markedsplass. I dag er det her forbrukerne forventer å finne annonser fra aktuelle bransjer.

Sørg for at annonsering er noe du faktisk tar deg råd til. Lag et budsjett. Tenk på det som en investering!

Utnytt “gratis” markedsføring

Det er også mye du kan gjøre for å skape oppmerksomhet rundt din bedrift, uten bruk av høye annonsebudsjetter.

Vær aktiv i debatter. Skriv leserinnlegg, opprett nyhetsbrev eller send ut pressemeldinger til aktuelle nettsteder og lokalaviser.

Del gode råd og erfaringer som kundene dine kan ha nytte av, for eksempel sparetips eller hvordan kutte unødvendige utgifter. Gjør det du kan for å spre det gode budskapet.

Mange oppretter også egne kundeklubber med bonusordninger, for eksempel “hver 5. bilvask gratis”.

Med andre ord - vær kreativ og stå på! Bli best på kundepleie,
og ikke vær redd for å skryte av det!

Knut Hoff Johannesen

Vær synlig – ha et annonsebudsjett